Filmy - FilmLine.pl

Filmy:

Eliza Graves

Aktualizacja: 2016-06-10 16:21:29



Film Obłąkani (2014) Do zakładu dla psychicznie chorych przybywa na praktykę lekarską młody lekarz, Edward. Bohater zaczyna darzyć sympatią jedną z pacjentek.

Ocena: 7.8/10 (1254)
Premiera: PL (2014-06-14)
Długość: 01:52:00
Gatunek: Thriller
Produkcja: USA
Reżyseria: Brad Anderson
Scenariusz: Joe Gangemi
Muzyka: John Debney
Zdjęcia: Tom Yatsko

Obsada: Kate Beckinsale - Eliza Graves, Jim Sturgess - Edward Newgate, Ben Kingsley - Silas Lamb, Michael Caine - Dr Salt, David Thewlis - Mickey Finn, Sinéad Cusack - Pani Pike, Brendan Gleeson - Psychiatra, Christopher Fulford - Paxton

Obłąkani:


Obłąkani - 00:00:00 / 01:52:00
„Obłąkani” (inny tytuł filmu: „Eliza Graves”) to thriller w reżyserii Brada Anderson. Produkcja jest oparta na motywach opowiadania Edgara Allana Poe z 1844 pod tytułem „System doktora Smoły i profesora Pierza". Film przenosi widza do roku 1899. Wtedy to zakładu dla psychicznie chorych Stonehearst Asylum przybywa młody lekarz Edward Newgate (Jim Sturgess). Szpital jest kierowany przez miłego, ale bardzo tajemniczego doktora Lamba (Ben Kingsley). Edward, który jest zwolennikiem bezstresowych metod leczenia, szybko zyskuje sympatię przełożonego. Bohater poznaje też Elizę Graves, jedną z pacjentek, w której się zakochuje. Niestety placówka ta kryje w sobie mroczną tajemnicę.

Recenzja Filmu Obłąkani:



Dom wariatów, czyli rzecz o charakterze „Elizy Graves” Brada Andersona



Thriller Brada Andersona (twórcy znakomitej „Dziewiątej sesji”) pt. „Eliza Graves” (polski tytuł: „Obłąkani”) momentami może faktycznie wytrącić z równowagi. Narracja jest jak sinusoida. Sceny i zdarzenia przedstawione nie płyną równo. Czasem są delikatne i wręcz przyciskają do oparcia nudy, czasem otwierają usta do ziewania, a czasem wbijają w fotel i zaskakują. Wtedy przechodzi ten niesamowity prąd po plecach, dreszcz i smaczne zaskoczenie.
„Obłąkani” stanowią adaptację opowiadania Edgara Allana Poego pt. „System doktora Smoły i profesora Pierza” i w pewnym sensie klimatycznie pachną „Wyspą tajemnic” (Shutter Island, 2010) Martina Scorsese’a z Leonardo DiCaprio w roli głównej. Akcja filmu rozgrywa się końcem XIX wieku. Absolwent Oxfordu, Edward Newgate przybywa do zakładu psychiatrycznego Stonehearst Asylum, żeby odbyć lekarską praktykę. Droga zdaje się być mroczna i ciężka, a powitanie z zawiadującymi mrozi krew w żyłach. Napięcie rośnie, kiedy Edward poznaje uroczą Elizę Graves - jedną z pacjentek zakładu. Dyrektor natomiast zapoznaje młodego lekarza z nowatorskimi metodami, które zamiast leczyć podtrzymują obłęd. Wszystko w „Elizie” jest chłodne, tajemnicze i prowadzi do furtki zastanowienia, a raczej do piwnicy, w której kryje się odpowiedź na pytanie i klucz do wielkiej tajemnicy.

Paradoksy szaleństwa odkrywane są stopniowo. Dom wariatów znajduje się na wzgórzu. Mgła zasłania okna i ogrody. Jest praktycznie wszędzie. Wnika poprzez ściany. Oddaje to elegancko klimat epoki, do jakiej przenosimy się filmowym wehikułem czasu. Wszystko w „Elizie” jest takie charakterne, przemyślane, a stylizacje potęgują klimat i są naprawdę świetne.
W filmie obecne są klasyczne elementy budujące przerażenie: szczekające psy, czarne kruki, zgrzyty, wysokie ogrodzenie, tajemnicze korytarze, sekretne schody. W tej opowieści o wariatkowie dom-szpital jest ponury, jednak zdecydowanie mniej przerażający jak w „Aniele śmierci” (2014). Fascynacja strapionym umysłem to temat, który dość chętnie wykorzystywany jest przez reżyserów do stwarzania dobrej, interesującej produkcji. A „Obłąkani” mają właśnie intrygować. I faktycznie intrygują. Można byłoby jedynie film skrócić. Niektóre sceny to zwyczajny zapełniacz czasu, kit i zbędnik np.: zbytnia drobiazgowość, zajmowanie się płaszczem itp. rozciąganie obrazów. Są sceny, w których naprawdę nic się nie dzieje. Bohaterowie siedzą, jedzą, opowiadają niesmaczne żarty i słuchają muzyki.

Główny bohater Edward rysuje się tutaj jako lekarz z powołania, człowiek, który wierzy w siłę i moc nauki. Brak mu tylko praktyki klinicznej, ale ma chęci i jest odpowiednio wyszkolony w danym kierunku. Eliza natomiast jest intrygująca. Podąża korytarzami z lampą naftową i zdaje się, że wie więcej, aniżeli wszyscy razem wzięci. Widz zastanawia się, kto tutaj tak naprawdę jest kim i czego chce. Doktor próbuje dociec prawdy, trafił bowiem w samo centrum obłędu. Największą tajemnicę skrywa jednak on sam.
Przesłanie „Obłąkanych” jest jednak ważne. Bo tak naprawdę oszaleć można z miłości jak z powodu piękna.
„Jesteś obłąkany. Wszyscy jesteśmy. Niektórzy po prostu nie są dość obłąkani, by to przyznać.”
„Nie jestem zdrowy. Jestem w tobie szaleńczo zakochany. Nawet miłość jest szaleństwem”.

Inną sprawą jest problematyka zła zawarta w filmie. Zło było i będzie. Świat jest pełen zła, a traumy z przeszłości potrafią doprowadzić do obłędu tak samo jak wielka miłość. „Zło rodzi zło” i nic nie jest w stanie wówczas powstrzymać zgrai pijaków i chronicznych masturbatorów. Trzeba jednak wierzyć w szczęśliwe zakończenia. Choćby tajemnica miała głęboko podrażnić i mocno wcisnąć w fotel.

Klara


Obłąkani - Zdjęcie 1 Obłąkani - Zdjęcie 2 Obłąkani - Zdjęcie 3 Obłąkani - Zdjęcie 4 Obłąkani - Zdjęcie 5 Obłąkani - Zdjęcie 6 Obłąkani - Zdjęcie 7 Obłąkani - Zdjęcie 8 Obłąkani - Zdjęcie 9 Obłąkani - Zdjęcie 10 Obłąkani - Zdjęcie 11 Obłąkani - Zdjęcie 12 Obłąkani - Zdjęcie 13