Filmy - FilmLine.pl

Film:

Predestination

Aktualizacja: 2016-06-10 16:21:12



Film Przeznaczenie (2014) Agent tajnej organizacji podróżuje w czasie, by powstrzymać „Syczącego Bombiarza” i zapobiec ogromnej tragedii w 1975 roku.

Ocena: 8.6/10 (1542)
Premiera: PL (2014-03-08)
Długość: 01:37:00
Gatunek: Thriller, Sci-Fi
Produkcja: Australia
Reżyseria: Michael Spierig, Peter Spierig
Scenariusz: Michael Spierig, Peter Spierig
Muzyka: Peter Spierig
Zdjęcia: Ben Nott

Obsada: Ethan Hawke - The Bartender/Temporal Agent, Sarah Snook - The Unmarried Mother/Jane/John, Noah Taylor - Mr. Robertson, Madeleine West - Mrs. Stapleton, Christopher Kirby - Agent Miles, Freya Stafford - Alice, Jim Knobeloch - Dr. Belfort, Christopher Stollery - The Interviewer, Tyler Coppin - Dr. Heinlein, Rob Jenkins - Mr. Jones

„Przeznaczenie” to amerykański thriller science-fiction w reżyserii Michaela Spieriga i Petera Spieriga. Produkcja przedstawia losy życia pewnego Agenta tajnej organizacji, która umożliwia podróżowanie w czasie. Agent wysyłany jest w przeszłość, by powstrzymać groźnego przestępcę, Syczącego Bombiarza, który w 1975 roku spowodował wielki i pochłaniający wiele ofiar wybuch. Podczas jednej z misji spotyka w przeszłości niezwykłą postać, Johna, pisarza, który opowiada mu swoją historię. Agent decyduje się pomóc Johnowi i zabiera go z sobą w podróż w czasie. Nieoczekiwanie okazuje się, że losy obu postaci zazębiają się ze sobą…

Przeznaczenie (zwiastun):




Recenzja Filmu Przeznaczenie:



„Czasami myślę, że temu światu należy się burza, która na niego spada”
- kilka słów o „Przeznaczeniu”



Wehikuły czasu, sterowanie wskazówkami zegara, próby przenoszenia w czasie, podróże w inną strefę czasową - to wszystko stanowiło i stanowi doskonały kąsek dla miłośników science fiction. Motywy te wykorzystywane są w filmach po to, by jeszcze mocniej naginać sprężyny, podkręcać atmosferę i regulować napięcie. W dobrym kinie liczy się dobry „zaskok”. Czym będzie więcej amoku i rozbieżności, tym większa będzie energia twórcza wyzwalana podczas odbioru danego obrazu. Ostatnimi czasy na ekranach pojawiały się filmy, w których główną rolę odgrywał Czas. Czas - bohater można było złamać, rozciągnąć, przeczesać szczotką ryżową, wypluć, a nawet zmodyfikować. Wszystko zależało od postaci i koloru. Zapewne większość z nas zetknęła się z takimi produkcjami jak „Efekt motyla” (The Butterfly Effect), „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” (The Curious Case of Benjamin Button) „Looper - Pętla czasu” (2012) czy jeszcze świeża, bo ubiegłoroczna „Anomalia” (2014). W każdym z wymienionych filmów niesamowicie ważny jest Czas. Twórcy bawią się Czasem jak małe dziewczynki lalkami. Ubierają go, rozbierają, wkręcają śruby i wbijają gwoździe. Pozwalają bohaterom na modyfikację zdarzeń („Efekt motyla”), zmieniają kolejność rzeczy i zjawisk, narodziny rozpoczynają od starości, wskazówki zegarów biegną w tył, a czasem po prostu postacie skaczą poprzez Czas, żeby odkryć prawdę (jak w „Anomalii”) albo pogodzić się z przeznaczeniem (jak w „Przeznaczeniu”). I ta cała przeprawa jest czymś, co może wywierać wrażenie lub niesmak. Bo przecież z pętli czasowej bardzo łatwo zrobić pętlę absurdu, choć i tak najważniejszy zdaje się być końcowy wniosek.
„Przeznaczenie” braci Spierig to zarówno dylemat przyczynowo- skutkowy (co było pierwsze: jajko czy kura?), jak i opowieść paraboliczna, której fabuła służy do prezentowania ważnych prawd filozoficznych i moralnych. Trochę tutaj ulic sensu, trochę obijania się o krawężniki absurdu. Jednak już sam początek zapowiada rozdarcie i sekret. A czym dalej w las/ w Czas, tym więcej rzeczy dziwnych, tajemniczych i niepewnych. Nie pokuszę się o opis fabuły, ponieważ wówczas zepsuta zostałaby tajemnica i nadszarpnięte napięcie. Mogę jedynie zdradzić, że główny bohater filmu jest agentem (Ethan Hawke) i próbuje on dorwać groźnego przestępcę Bombiarza. Predestination nie rozpoczyna się łagodnie. Wydawać by się mogło, że pierwsze sceny będą zapowiedzią jakiejś wielkiej, żywej sensacji. Wszystko bardzo szybko uspokaja się i wkracza na właściwy tor, a doskonałe zdjęcia i piękne, soczyste kolory sprawiają, że chciałoby się połknąć ekran.
W pewnym czasie spotykają się dwie historie, które dalej biegną już jednym, ściśle wyznaczonym torem i za pomocą wehikułu czasu tłumaczą widzowi wcześniejsze wydarzenia. Jest tutaj barman, który słucha opowieści pisarza, a prawda czasem jest przecież dziwniejsza od fikcji. Jest tutaj także dużo podróżowania w najskrytsze zakamarki ludzkiego umysłu, w odczucia, myśli i w serca. W opowieści snutej przy barze przenosimy się do innego świata, do innego czasu, w którym pisarz od początku był dziwolągiem, a później przestał patrzeć w lustro, gdyż własny widok go przytłaczał. W tej nieco innej, trochę jakby futurystycznej przeszłości odkrywamy kolejne karty niemocy. Bo przecież nie wszystko można zmienić, nawet jeśli się chce.
Te dwa życia: podróżnika w czasie i pisarza „z kosmosu” w pewnym momencie scalają się w jedną drogę. Drogę, która tak naprawdę nie posiada początku. My, widzowie, bujamy się pomiędzy moralnościami. I coraz szerzej ze zdziwienia przychodzi nam otwierać oczy. Bo takie właśnie jest „Przeznaczenie”. Bo rozgoryczenie potrafi opanować tak, że wali się wszechświat, bo „kiedy się nie idzie do przodu, to leci się w tył, do rzeki gówna”. I jeszcze wniosek, wniosek, który chyli się do naszych myśli od połowy seansu:
„Popełniamy błąd, myśląc , że pewne wydarzenia możemy zmienić. Są rzeczy nieuniknione. Wszystko dzieje się we właściwej kolejności”.
I to jest właśnie ludzkie predestination - przeznaczenie. Mimo że naruszymy pętlę czasu, że będziemy chcieli poprzestawiać w niej twory, zdarzenia i sny, to wszystko i tak zadzieje się jak w opowieści. I jeszcze jedno, bardzo ważne, przesłanie: musimy uważać, bo czasem sami możemy zniszczyć własne życie.

Kaja Kowalewska


Przeznaczenie - Zdjęcie 1 Przeznaczenie - Zdjęcie 2 Przeznaczenie - Zdjęcie 3 Przeznaczenie - Zdjęcie 4 Przeznaczenie - Zdjęcie 5 Przeznaczenie - Zdjęcie 6 Przeznaczenie - Zdjęcie 7 Przeznaczenie - Zdjęcie 8 Przeznaczenie - Zdjęcie 9 Przeznaczenie - Zdjęcie 10 Przeznaczenie - Zdjęcie 11 Przeznaczenie - Zdjęcie 12